Łożysko koła to niewielki, ale niezwykle istotny komponent układu jezdnego samochodu. Jego zadaniem jest umożliwienie płynnego obracania się koła wokół osi przy minimalnym tarciu. Wraz z przebiegiem pojazdu oraz narażeniem na obciążenia mechaniczne i warunki atmosferyczne, łożysko może ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Zaniedbanie tego problemu może prowadzić do poważnych awarii, wpływających nie tylko na prowadzenie auta, ale także na bezpieczeństwo podróży. Wczesne rozpoznanie objawów nieprawidłowej pracy łożyska pozwala uniknąć dalszych szkód i kosztownych napraw. Pomoc mechanika samochodowego w Zabrzu jest dostępna w ofercie firmy VW Group Zabrze. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Dźwięki i odczucia podczas jazdy – pierwsze symptomy usterki
Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów uszkodzenia łożyska koła jest nietypowy hałas dochodzący z okolic zawieszenia. Może to być buczenie, szum lub wycie, które narasta wraz ze wzrostem prędkości. Dźwięk ten często mylony jest z odgłosami zużytych opon, jednak w odróżnieniu od nich, hałas łożyska zmienia się również w zależności od obciążenia bocznego – np. nasila się przy skręcie w jedną stronę. Innym sygnałem może być uczucie wibracji przenoszące się na kierownicę lub nadwozie, szczególnie odczuwalne przy wyższych prędkościach. Czasem da się także zauważyć niestabilność toru jazdy – samochód może nieco „ściągać” na jedną stronę. W zaawansowanym stadium usterki łożysko może powodować trudności w toczeniu koła, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa oraz szybszego niszczenia opon i elementów zawieszenia.
Diagnostyka i sprawdzenie stanu technicznego w praktyce
Aby upewnić się, że problem dotyczy właśnie łożyska, warto przeprowadzić prosty test. Po uniesieniu koła samochodu za pomocą lewarka i zabezpieczeniu go na podnośniku, należy złapać koło obiema rękami – np. na godzinie 12 i 6 – a następnie spróbować poruszyć je w przód i w tył. Jeśli występuje luz, może to świadczyć o zużyciu łożyska lub uszkodzeniu elementów mocujących. Podobną próbę można przeprowadzić przy obracaniu koła – nierównomierny opór lub wyczuwalne zgrzyty są niepokojącym sygnałem. Diagnostykę najlepiej powierzyć mechanikowi, który może dodatkowo sprawdzić stan łożyska za pomocą stetoskopu warsztatowego lub w trakcie jazdy próbnej. W przypadku potwierdzenia usterki zaleca się natychmiastową wymianę – zwlekanie z naprawą może skutkować poważnym uszkodzeniem piasty, wału napędowego lub układu hamulcowego, a tym samym znacznym wzrostem kosztów serwisu.



